середу, 12 серпня 2015 р.


Ніл Гейман: Чому наше майбутнє залежить від бібліотек, читання і фантазії

Ніл Гейман прочитав видатну лекцію про природу і користь читання. Це не просто пристрасна апологія, що не туманне роздум, настільки властиве часом інтелектуалам-гуманітаріям, але дуже зрозуміле, послідовне доказ, здавалося б, очевидних речей. Якщо у вас є друзі-математики, які запитують вас, навіщо читати художню літературу, дайте їм цей текст. Якщо у вас є друзі, які переконують вас, що скоро всі книги стануть виключно електронними, дайте їм цей текст. Якщо ви з теплотою (або навпаки з жахом) згадуєте походи до бібліотеки, прочитайте цей текст. Якщо у вас підростають діти, прочитайте з ними цей текст, а якщо ви тільки замислюєтеся про те, що і як читати з дітьми, тим більше прочитайте цей текст.

Я, звичайно, рекомендую оригінал, але деяке уявлення про нього можна отримати з мого перекладу. Читаючи і переводячи це текст, я думала про свою маму, яка працює в бібліотеці в числі тих, хто придумує, як зберегти її корисною і потрібною для людей XXI століття.

Я думала про тітку своєї бабусі, яка працювала в бібліотеці.
Я думала про свою бабусю, яка більше всього на світі любила читати і яка посилала своєму братові підручники, благаючи вчитися і читати.
Я думала про себе, кожен день працює над тим, щоб людям було зручно і цікаво купувати і читати паперові книги. Це у нас в крові. Це те, що визначає наше життя, те, чого у нас вже не відняти. І я безмежно рада почути і прочитати, що все, що так цінно для нас, хвилює і Ніла Геймана.

Людям важливо пояснювати, на чиєму вони боці і чому, а також чи упереджені вони. Свого роду декларація інтересів. Отже, я збираюся поговорити з вами про читання. Я збираюся розповісти вам, що бібліотеки важливі. Я збираюся припустити, що читання художньої літератури, читання для задоволення є однією з найважливіших речей у житті людини. Я збираюся з усією пристрастю благати людей усвідомити, що таке бібліотеки і бібліотекарі, і зберегти обидва явища.
І я очевидно дуже сильно упереджений, адже я письменник, автор художніх текстів. Я пишу і для дітей, і для дорослих. Вже близько 30 років я заробляю собі на життя за допомогою слів, здебільшого створюючи речі і записуючи їх. Безсумнівно я зацікавлений, щоб люди читали, щоб люди читали художню літературу, щоб бібліотеки та бібліотекарі існували і сприяли любові до читання і існуванню місць, де можна читати.
Так що я упереджений як письменник. Але я набагато більше упереджений як читач. І я ще більше упереджений як громадянин Великобританії.

Я виголошую цю промову сьогодні під патронатом Агентства читання, благодійної організації, чия місія полягає в тому, щоб дати всім рівні шанси в житті і допомогти стати впевненими та зацікавленими читачами. Сюди входить підтримка освітніх програм, бібліотек та окремих особистостей, а також відверте і безкорисливе заохочення самого процесу читання. Тому що, як кажуть, все змінюється, коли ми читаємо.
Саме ця зміна і саме цей акт читання - те, про що я хочу сьогодні поговорити. Я хочу розповісти про те, що з нами робить читання. Для чого вона створена.

Одного разу я був у Нью-Йорку і почув розмову про будівництво приватних в'язниць - це стрімко розвивається індустрія в Америці. Тюремна індустрія повинна планувати свій майбутній ріст - скільки камер їм знадобиться? Яке буде кількість укладених через 15 років? І вони виявили, що можуть передбачити все це дуже легко, використовуючи найпростіший алгоритм, заснований на опитуваннях, який відсоток 10 і 11-річних не може читати. І звичайно не може читати для свого задоволення.

У цьому немає прямої залежності, не можна сказати, що в освіченому суспільстві немає злочинності. Але взаємозв'язок між факторами видно ..
Я думаю, що найпростіші з цих зв'язків походять з очевидного. Грамотні люди читають художню літературу.
У художньої літератури є два призначення. По-перше, вона відкриває вам залежність від читання. Жага дізнатися, що ж станеться далі, бажання перегорнути сторінку, необхідність продовжувати, навіть якщо буде важко, тому що хтось потрапив у біду, і ти повинен дізнатися, чим це все скінчиться ... в цьому є справжній драйв. Це змушує дізнаватися нові слова, думати по-іншому, продовжувати рухатися вперед. Виявляти, що читання саме по собі є насолодою. Одного разу усвідомивши це, ви на шляху до постійного читання. Читання - це ключ. Кілька років тому я чув висловлювання, що ми живемо в «постграмотному» світі, де можливість витягати сенс з письмового тексту вже вторинна, але ці дні пройшли. Слова зараз важливіше ніж будь-коли, ми досліджуємо світ за допомогою слів, а так як світ зісковзує в світову павутину, ми слідуємо за ним, щоб спілкуватися і усвідомлювати те, що ми читаємо. Люди, які не розуміють один одного, не можуть обмінюватися ідеями, не можуть спілкуватися, а програми-перекладачі роблять тільки гірше.

Найпростіший спосіб гарантовано виростити грамотних дітей - це навчити їх читати і показати, що читання - це приємна розвага. Найпростіше - знайдіть книги, які їм подобаються, дайте їм доступ до цих книг і дозвольте їм прочитати їх.
Я не думаю, що існує така річ, як погана книга для дітей. Знову і знову серед дорослих стає модно вказувати на певні дитячі книги, часто на цілий жанр або автора, і проголошувати їх поганими книгами, книгами, від читання яких потрібно захистити дітей. Я бачив, як це відбувалося знову і знову, Енід Блайтон називали поганим автором, це ж сталося і з Робертом Лоуренсом Стайном, і з безліччю інших. Комікси засуджували за те, що вони сприяли безграмотності.

Це дурниця. Це снобізм і упередженність. Не існує поганих авторів для дітей, якщо діти хочуть їх читати і шукають їх книги, тому що всі діти різні. Вони знаходять потрібні їм історії, і вони входять всередину цих історій. Побита затаскана ідея не побита і затоптана для них. Адже дитина відкриває її вперше для себе. Не відвертайте дітей від читання лише тому, що вам здається, ніби вони читають неправильні речі. Література, яка вам не подобається, - це шлях до книг, які можуть бути вам до душі. І не у всіх однаковий з вами смак.

Дорослі з добрими намірами можуть легко знищити любов дитини до читання: захистите їх від читання того, що їм подобається, або дайте їм гідні, але нудні книги, ці сучасні еквіваленти вікторіанської «виховної» літератури. Ви залишитеся з поколінням, переконаним, що читати - це не круто, або гірше того - неприємно.
Потрібно, щоб наші діти вставали на сходи читання: все, що їм подобається, буде просувати їх - щабель за щаблем - до грамотності. (А також ніколи не повторюйте помилку, що зробив автор, коли його 11-річна донька зачитувалася Р. Л. Стайном. Помилка полягала в тому, щоб піти до неї і вручити книжку Стівена Кінга «Керрі» зі словами «якщо ти любиш Стайна, то і це тобі сподобається! »Холлі не читала нічого, крім нешкідливих історій про поселенців в преріях, до кінця підліткового віку, і досі гнівно дивиться на мене, коли чує ім'я Стівена Кінга.)

І друга річ, яку робить художня література, - вона породжує емпатію. Коли ви дивитеся телепередачу або фільм, ви дивитеся на речі, які відбуваються з іншими людьми. Художня проза - це щось, що ви виробляєте з 33 букв і пригорщі розділових знаків, і ви, ви один, використовуючи свою уяву, створюєте світ, що населяють його і дивіться навколо чужими очима. Ви починаєте відчувати речі, відвідувати місця і світи, про які ви б і не дізналися. Ви дізнаєтеся, що зовнішній світ - це теж ви. Ви стаєте кимось іншим, і коли повернетеся у свій світ, то щось у вас трошки зміниться.
Емпатія - це інструмент, який збирає людей разом і дозволяє вести себе не як самозакохані одинаки.
Ви також знаходите в книжках дещо життєво важливе для існування в цьому світі. І ось воно: світові не обов'язково бути саме таким. Все може змінитися.

У 2007 році я був у Китаї, на першому схваленому партією конвенті з наукової фантастики і фентезі. У якийсь момент я запитав у офіційного представника влади: чому? Адже наукова фантастика не схвалювалося довгий час. Що змінилося?
Все просто, сказав він мені. Китайці створювали чудові речі, якщо їм приносили схеми. Але нічого вони не покращували і не придумували самі. Вони не винаходили. І тому вони послали делегацію в США, в Apple, Microsoft, Google і розпитали людей, які придумували майбутнє, про них самих. І виявили, що ті читали наукову фантастику, коли були хлопчиками і дівчатками.

Література може показати вам інший світ. Вона може взяти вас туди, де ви ніколи не були. Один раз відвідавши інші світи, як ті, хто покуштували чарівних фруктів, ви ніколи не зможете бути повністю задоволені світом, в якому виросли. Невдоволення - це хороша річ. Незадоволені люди можуть змінювати і покращувати свої світи, робити їх краще, робити їх іншими.
І поки ми не пішли від теми, я хотів би сказати пару слів про ескапізм. Цей термін вимовляють так, як ніби це щось погане. Наче б «ескапістська» література - це дешевий дурман, реквізит тільки заплутаним, обдуреним і введеним в оману. А єдина література, гідна дітей і дорослих, - це література наслідувальна, що відображає все найгірше в цьому світі.
Якби ви опинилися в складній ситуації, в неприємному місці, серед людей, які не бажали вам нічого хорошого, і хтось запропонував би вам тимчасовий вихід звідти, невже б ви його не прийняли? Саме така ескапістська література, це література, яка відкриває двері, показує, що на вулиці сонце, дає місце, куди можна піти, якщо тебе контролюють, і людей, з якими хочеться бути (а книги - це реально існуючі місця, не сумнівайтеся в цьому ). А що ще важливіше, під час такої втечі книги можуть дати вам знання про світ і ваші проблеми, вони дають вам зброю, дають вам захист: справжні речі, які можна забрати з собою в тюрму. Знання та вміння, які можна використовувати для справжньої втечі.
Як нагадує нам Дж. Р. Р. Толкін, єдині люди, які протестують проти втечі, це тюремники.

Інший спосіб зруйнувати дитячу любов до читання, це, звичайно, переконатися, що поруч немає книг. І немає місць, де діти б могли їх прочитати. Мені пощастило. Коли я ріс, у мене була чудова районна бібліотека. У мене були батьки, яких можна було переконати закинути мене в бібліотеку по дорозі на роботу під час літніх канікул. І бібліотекарі, які брали маленького самотнього хлопчика, який повертався в бібліотеку щоранку і вивчав каталог карток, розшукуючи книги з примарами, магією або ракетами в них, книги з вампірами або загадками, з відьмами і чарівниками. І коли я прочитав усю дитячу бібліотеку, я взявся за дорослі книжки.

Люди, які там працювали були хорошими бібліотекарями. Вони любили книги і любили, щоб їх читали. Вони навчили мене, як замовляти книги з інших бібліотек через міжбібліотечний обмін. У них не було снобізму з приводу того, що я читав. Здавалося, їм подобався хлопчик з широко розкритими очима, який любив читати. Вони говорили зі мною про прочитані книги, вони знаходили для мене інші книги із серії, вони допомагали. Вони ставилися до мене як до звичайного читача - не більше і не менше - і це означало, що вони поважали мене. У 8 років я не звик до того, щоб мене поважали.

Бібліотека - це свобода. Свобода читати, свобода спілкуватися. Це утворення (яке не закінчується в той день, коли ми покидаємо школу чи університет), це дозвілля, це притулок і це доступ до інформації.
Я боюся, що в 21 столітті люди не зовсім розуміють, що таке бібліотеки і яке їх призначення. Якщо ви сприймаєте бібліотеку як полицю з книгами, вона може здатися вам старою і несучасною в світі, де, більшість книг існують в електронному вигляді. Але це фундаментальна помилка.

Я думаю, що тут вся справа в природі інформації. Інформація має ціну, а правильна інформація безцінна. Протягом всієї історії людства ми жили в часи нестачі інформації. Отримати необхідну інформацію завжди було важливо і завжди чогось варте. Коли садити урожай, де знайти речі, карти, історії та розповіді - це те, що завжди цінувалося за їжею і в компаніях. Інформація була цінною річчю, і ті, хто володіли нею або добували її, могли розраховувати на винагороду.
В останні роки ми відійшли від браку інформації і підійшли до перенасичення нею. Згідно Еріку Шмідту з Google, тепер кожні два дні людська раса створює стільки інформації, скільки ми виробляли від початку нашої цивілізації до 2003 року. Це щось близько п'яти ексобайтов інформації в день, якщо ви любите цифри. Зараз завдання полягає не в тому, щоб знайти рідкісну квітку в пустелі, а в тому, щоб розшукати конкретну рослину в джунглях. Нам потрібна допомога в навігації, щоб знайти серед цієї інформації те, що нам дійсно потрібно.

Бібліотеки - це місця, куди люди приходять за інформацією. Книги - це тільки верхівка інформаційного айсберга, вони лежать там, і бібліотекарі можуть вільно  забезпечити вас книгами. Більше дітей беруть книги з бібліотек, ніж будь-коли раніше, і це різні книги - паперові, електронні, аудіокниги. Але бібліотеки - це ще і місця, де люди, у яких немає комп'ютера або доступу до інтернету, можуть вийти в мережу. Це ж надзвичайно важливо в часи, коли ми шукаємо роботу, розсилаємо резюме, оформляємо пенсію в інтернеті. Бібліотекарі можуть допомогти цим людям орієнтуватися в світі.

Я не думаю, що всі книги повинні потрапити або потраплять на екрани  моніторів. Як одного разу зауважив Дуглас Адамс, за 20 років до появи Кіндл, паперова книга схожа на акулу. Акули старі, вони жили в океані до динозаврів. І причина, чому акули досі існують, полягає в тому, що акули краще за всіх справляються з роллю акул. Паперові книги міцні, їх складно знищити, працюють при сонячному світлі, зручно лежать в руці - вони гарні , і для них завжди залишиться місце. Вони належать бібліотекам, навіть якщо бібліотеки вже стали місцем, де ви можете отримати доступ до електронних книг, аудіокниг, DVD та інтернет-контенту.

Бібліотека - це сховище інформації, яке дає кожному громадянину рівний доступ до неї. Це включає в себе інформацію про здоров'я. І про психічне здоров'я. Це місце для спілкування. Це затишне місце, притулок від навколишнього світу. Це місце з бібліотекарями. Якими будуть бібліотеки майбутнього, ми можемо уявляти вже зараз.
Грамотність стала важливіше, ніж будь-коли в цьому світі смс та е-мейлів, у світі письмової інформації. Ми повинні читати і писати, і нам потрібні відкриті світу громадяни, які можуть  читати, розуміти, що вони читають, розуміти нюанси і бути зрозумілими іншим.

Бібліотеки - це дійсно ворота в майбутнє. Так що дуже шкода, що по всьому світу ми бачимо, як місцева влада розглядає закриття бібліотек як легкий спосіб зберегти гроші, не розуміючи, що вони обкрадають майбутнє, щоб заплатити за сьогодні. Вони закривають ворота, які повинні бути відкриті.

Відповідно до недавнього дослідження Організації Економічного співробітництва та зростання, Англія - ​​це єдина країна, де населення старшого віку більш грамотне і більш численне, ніж населення молодшого віку, якщо порівнювати ці показники з іншими факторами, наприклад, гендер, соціально-економічні показники і тип зайнятості.
Кажучи іншими словами, наші діти і внуки не такі грамотні, як ми, і їх менше, ніж нас. Їм важче орієнтуватися у світі, розуміти його, вирішувати проблеми. Їх легше обдурити і заплутати, у них менше можливостей змінити свій світ, вони менш працездатні.  І Англія як країна впаде під натиском більш розвинених націй, тому що їй буде не вистачати кваліфікованої робочої сили.

Книги - це спосіб спілкуватися з минулим. Це спосіб вчитися у тих, кого більше немає з нами. Людство створило себе, розвивалося, породило тип знань, які можна розвивати, а не постійно запам'ятовувати. Є казки, які старші за деякі країни, казки, які надовго пережили культури і стіни, в яких вони були вперше розказані.

Я вважаю, що у нас є відповідальність перед майбутнім. Відповідальність і зобов'язання перед дітьми, перед дорослими, якими стануть ці діти, перед світом, в якому вони будуть жити. Ми всі - читачі, письменники, громадяни - маємо зобов'язання. Мабуть, я спробую сформулювати деякі з них.
Я вірю, що ми повинні читати для задоволення, наодинці з собою і на публіці. Якщо ми читаємо для задоволення, якщо інші бачать нас за книгою, ми вчимося, ми тренуємо нашу уяву. Ми показуємо іншим, що читання - це добре.
Ми повинні підтримувати бібліотеки. Використовувати бібліотеки, заохочувати інших користуватися ними, протестувати проти їх закриття. Якщо ви не цінуєте бібліотеки, значить, ви не цінуєте інформацію, культуру чи мудрість. Ви заглушуєте голос минулого і шкодите майбутньому.

Ми повинні читати вголос нашим дітям. Читати їм те, що їх радує. Читати їм історії, від яких ми вже втомилися.

Взято з busrra.livejournal

Переклад з російської за допомогою Google-перекладача





Немає коментарів :

Дописати коментар